Wednesday, 18 February 2009

Kemarau kemarau kemarau

Kami sudah bermastautin di sini sejak tahun 1996. Taman perumahan ini adalah taman perumahan paling tua di Oil Town ni. Pada mulanya kami sekeluarga menyewa di sini. Ketika itu dua blok perumahan di sewa oleh Exxon Mobil untuk staffnya. Tapi kini semua rumah-rumah ini sudah dimiliki individu. Aku sempat mengambil dua buah untuk dimiliki.

Ketika melangkah ke sini, doa aku yang pertama supaya aku dianugerahkan jiran-jiran yang baik. Alhamdulillah doa aku dimakbulkan. Pada mulanya aku bercadang menetap sementara sahaja di sini. Tetapi kini aku rasa akan menetap terus di sini selagi hayat ada. Aku sayangkan jiran-jiran. Kami hidup seperti saudara. Semuanya baik-baik. Aku tidak bimbang atau gusar jika aku kesempitan di sini, kerana semua jiran sanggup menolong jika diperlukan..

Tidak ada masalah sangat di sini . Black out adalah sekali sekali. Kemarau adalah dua tiga kali. Tu pun setakat 2 atau 3 jam. Tapi kali ini kemaraunya aduh pengalaman, pengalaman, pengalaman.. Kat masjid lepas solat jumaat , pengumuman dibuat bahawa bekalan air akan terputus bermula pukul 9.00 malam hingga 5.00 pagi. Aku takunglah juga air sekadar keperluan satu malam. Keesokan paginya paip kering, mandi air takungan dan air tangkilah jawabnya. Pukul 3.00 aku pulang paip masih kering. Malam lebih kurang pukul 9.00 malam, kami ke sekolah, tempat aku mengajar untuk mandi. Sekolah aku ada 21 buah tandas yang bersih-bersih semuanya. Tak caya marilah melawat sekali..

Keesokan pagi, mandi kat kat sekolah lagi pada pukul 5.00 pagi. Hari ini sehingga malam masih belum ada air. Aku sempat round round tengok tempat paip bocor tu. Katanya proses menggantikan paip sedang berlaku. Paip baru tu sudah dipasang, tapi tak tahu nak kemaskan paip tu. Kontraktornya ada di Kuala Lumpur. Jadi kuli-kulinya tak pandai. Jadi kena tunggu 2 hari lagi baru boleh selesai. Khabar khabar angin mengatakan begitu. Agaknya kuli-kuli tu tak ada latihan kut pasal pasang paip ni. Main cekup aje. Aduh apa nak buat sekarang....

Hari keempat, jiranku telefon. Ketika itu aku sedang mengajar. Katanya, " Cikgu, boleh balik dok kejap, bomba nak datang bagi air." Sampai ke tahap tu ke.. Tentu hari ni lorong tempat aku tinggal ni, gamat and riuh rendahlah melayan kerenah bomba membekalkan air.


Lori Bomba tiba betul-betul depan rumah kami.
Rumah kami adalah keluarga angkat pili bomba tu. Balai Bomba Kemaman yang bagi sijil keluarga angkat tu. Kami dapat hadiah karpet sebidang kerana dapat 'Anugerah Rumah Contoh' perumahan ni.

Kepoh Cikgu Lama membantu jiran-jiran takung air. Jangan tenung yang pakai pelekat tu. Pak Cik Awang memang selalu sexy. hahahaha..



Hanya tu je bekas-bekas yang mampu dikeluarkan. Tulah yang paling besar yang aku ada. Nampak je air tu bersih. Pak Cik Awang kata, "petang ni kita tinggal bubuh gula je, air teh ni dah cukup tua.." Tak tahu dari sungai mana bomba ni ambil air, kuning lebih daripada air teeee.. Nak gosok gigi memang tak sanggup. Tapi kalau untuk "BERSUNGAI". tahan jelah..
Alhamdulillah, ini baru secubit dugaan diberi Allah. Sabar jelah. Tapi seronok juga, petang tu kami semua mengangkut air masuk ke bilik air pulak. Boleh tahan juga penatnya.
Keesokan pagi barulah air beroperasi seperti biasa. Hari ini dalam sejarah.




8 comments:

kueh bakar said...

kat kg jiran ok cikgu...kat kolumpo ni...jiran sape pun sy tak kenal....adoi....

eh penjahat ke..entah polis ker..jiran2 sy ni...

hkmhzhr~ said...

whoa. mmg sejarah 493 btol la.hehe..

SpEkmATaKu said...

wah xsangka ummi sekeluarga..
anak angkat bomba wah wah wah hihi..
time dok mktb dulu kitorg seminggu
xdop air..huhu~~time exam plak tu..
dugaan dugaan..ummi pn mesti lg tau
mst along dok cite sokmo hihi..skrg alhmdllh dok luor ok la plak =P..

klako la tgk pcik awang tue haha

musafirah_amani said...

Rumah contoh??hihi..kembang rase..haha

Cahaya Mata Kemuliaan Agama said...

teringat pulok umh dulu..344..semua kenangan PAHIT MANIS ada dalam rumah tu..

SHARIFAH ASIAH said...

kb - hati hati dok kolumpo tu. Nak menetap terus sana ke.. Hujan emas di negeri orang, hujan batu negeri sendiri..

hkmhzhr - sejarah harap tak berulang lagi.

mirah - pak cik awang memang glamour kat sini.

long - baguslah kalau long kembang sikit.

Ain - umi slalu juga round kat 344 nostalgia tu..

Kniedaz said...

aduh...paling tension bila air takde..kalau letrik takde ble tahana lagi...ingat dulu masa kecik2 bomba anta air camni kat umah di johor..time tu kemarau...huhu

kueh bakar said...

nak gok balik teranu cikgu...tapi dok au laa bile....