Wednesday, 12 November 2008

Minggu ini dalam sejarah

CABARAN JADI ANAK CIKGU



Selasa 4 November 2008 11.30 pagi
Anak kelima Ummi membawa pulang surat jemputan untuk hadir ke Majlis Hari Gemilang sempena meraikan pelajar cemerlang sekolahnya. Dia telah dipilih oleh Panel Pemilihan mendapat anugerah Cemerlang Ko Kurikulum dan Tokoh Murid 2008. Anugerah Cemerlang Ko Kurikulum tu memang menjadi target anak ummi sejak di tahun tiga lagi. Dia memang berusaha sungguh-sungguh untuk dapat anugerah tu. Ummi pun sentiasa memberi sokongan dan update setiap perjalanan ko kurikukulumnya. Tokoh Murid tu tak pernah diidamkan. Itu terpulanglah kepada panel pemilihan, tak ada usaha pun tak pe. Kalau dapat itu adalah anugerah Allah dan rezeki buat anak ummi. Bangga dan bersyukur sangat. Alhamdulillah.
Rabu 5 November 2008 2.30 petang
Mendapat berita Anugerah Cemerlang Ko Kurikulum ditarikbalik oleh orang yang sangat ummi hormati sebelum ini. Biarpun dibantah oleh panel pemilihan namun orang itu tetap berkeras dengan keputusannya. Sedih dan hancur luluh hati ummi. Kenapa jadi macam ni. Surat jemputan dah edar. Medal dan Sijil juga hadiah sudah siap diprint atas nama anak ummi. Bagi ummi dia layak dapat anugerah tu. Boleh dikira hari petangnya berada di rumah. Kebanyakan masa petangnya dihabiskan di padang setiap hari. Keringat dan usaha anak ummi mengharumkan nama sekolah selama ini tidak dihargai langsung.
Khamis 6 November 2008 8.30 hingga 12.00 tgh
Hari Gemilang sekolah ummi. Hari ini ummi mesti professional. Majlis ni untuk semua murid yang cemerlang. Bukan semua orang tahu masalah kita. Pagi tu ummi masih lihat medal dan sijil yang diprint nama anak ummi belum ditukar. Yang hairannya kenapa orang itu tak panggil ummi untuk berbincang dan beri rasional. Lagipun ummi ni orang paling kanan dia. Ummi pandang dari ekor mata jawatankuasa pemilihan dok kelam kabut selesaikan problem tu. Ada yang panik dan sebak. Ummi buat buat sibuk jelah. Dia tetap dengan keputusannya. Diakan BOSS. Tiba kategori anugerah khas , HAK MILIK anak ummi itu dirampas oleh murid yang ummi rasa terkilan sangat. Nak serve bola tampar pun tak lepas. Cuma pandai menari je. Kawan-kawannya pun memberontak. Yang kelakarnya nama anak ummi yang kat medal tu, ditampal dengan kertas je dan diganti dengan nama budak tu. Kasihan budak tu. Dia tak salah. Dia pun terpinga-pinga kenapa dia dipilih. Mak Ayah dia pun tak sempat dijemput untuk hadir meraikan kecemerlangan anaknya. Ramai juga cikgu yang menangis melihat PENGKHIANATAN itu. Alhamdullilah anak ummi dapat juga Anugerah TOKOH MURID 2008. Terharu sangat bila lihat kawan-kawannya bertepuk tangan semasa biodata dibaca. Rakan guru ummi pun ramai yang merah mata. Alhamduillah ummi dapat kawal perasaan semasa dijemput berdiri di atas pentas. Biar ALLAH sahaja yang balas jika benar ini satu KEZALIMAN...
Jumaat 7 November 2008
Ummi demam. Nangis gile..Kesal tu masih ada..
Sabtu 8 November 2008
Airmata masih mengalir. Ramai rakan sejawat menziarahi memberi semangat. Kata mereka 'Ini hari kita, tunggu hari dia pula'
Ahad 9 November 2008
Hari ini ummi kuat. Ummi dah tak nangis lagi. Tapi ummi dengar macam-macam rasa tak puas hati disuarakan kat sekolah. Takut juga ada yang mulut masin dan doa mereka tu termakbul. Nauzubillah. Biarlah itu hak mereka nak bersuara. Mereka pun ada anak-anak cemerlang juga. Kan satu hari jadi kat anak-anak mereka pula.. Mana tahu.. Tentu sedih macam ummi juga..
Isnin 10 November 2008
Azam ummi. Apabila melangkah pintu pagar sekolah, ummi nak gantung masalah peribadi dan Ummi cikgu lama yang perlu professional dalam melaksanakan semua tugasan di sekolah. Tapi disebabkan hal ini , ummi tetap terkilan dan hilang rasa hormat serta kepercayaan kepada seorang sahabat ketika melangkah keluar dari pagar sekolah. ..
Selasa 11 November 2008
Jamuan Akhir Tahun Majlis Guru di Resident Resort Paka. Ummi tak boleh hadir. Nanti nangis lagi. Lagipun masa tu dah habis waktu sekolah. Ummi tak nak berlakon lagi. Buat baik tapi hati kecil menolak. Kerja professional dah habis. Baik balik rumah, makan dengan keluarga tercinta lagi best. Anak sulung masak nasi goreng campak-campak hari ni. He he..
Rabu 12 November
Hari ini rasa letih. Macam nak pengsan je. Sakit kepala dan sejuk kaki dan tangan. Mungkin banyak fikir dan stress kerja kerja akhir tahun. Oh banyaknya. Yang paling tak suka kena buat penilaian prestasi staff lain. Nak menilai manusia ni memang susah. sama juga nak bentuk perangai manusia. Cabaran.... cabarannnnnnn.
Esok Anak Bertuah akan terima result UPSR nye. Mudah-mudahan dapat 5A. Ummi terima segalanya. Yang utama anak-anak ummi diberkati hidupnya dunia dan akhirat. Jangan kata jadi anak cikgu ni BEST. Macam-macam rintangan dan cabaran yang perlu dihadapi. Kalau cerdik sangat, orang kata emak dia tolong. Kalau bodoh sangat, Alah anak cikgu pun bodoh juga!! Jadi wahai anak-anak cikgu semua, usahalah sendiri dalam semua bidang yang kamu ceburi. Mudah-mudahan dengan berkat ibumu mendidik anak-anak orang lain, ganjarannya semua ANAK-ANAK CIKGU yang dapat. Insyaalah..Ameen..

5 comments:

Cahaya Mata Kemuliaan Agama said...

ummi..sabarlah. dugaan Allah untuk jadikan ummi semakin kuat harungi kehidupan sementara ni.HIKMAH-NYA cukup besar. inshaAllah:)

jadinya walaupun 'dia' tepek nama pelajar lain kat trofi tu, tapi lepas tu auji tetap terima anugerah tu eh?

SHARIFAH ASIAH said...

auji tak terima dah. pelajar tu terima hadiah yang bertepek tulah sampai bila bila lah he. he

vulnerable.me~ said...

yes. i strongly agree that bukan senang jd anak cikgu. bwat tu susah. bwat nie susah. pendek kate,salu org xpuas ati la. huhu.

'izzahUlfah said...

Kak Cik, totally agree!! huhu.

Memang susah jd anak cikgu, slalu jd perhatian, n automatically kena slalu compete dgn anak2 cikgu yg lain..

Kalu result bagus sepanjang hayat..dipuji.
Once tak cemerlang..hmm,pasti akan dipandang serong..huhu.

Neway,ibu bapa yg memahami kelebihan & kekurangan anak2 adalah yg terbaik!

Macam Ummi juga ^_^

Cahaya Mata Kemuliaan Agama said...

tapi kat blog kak cik ade gambar2 adiah tokoh murid tu? ayyo...maafle, x faham jalan citer :p