Monday 17 November 2008

KALAU TAK TAHU, CUBALAH AMBIL TAHU

Salam sejahtera. Malam ni cikgu lama dok sorang-sorang kat luar rumah. Sejuk dan nyaman udara malam. Suasana di sini meriah bila malam tiba. Anak-anak riuh rendah macam musim raya. Ditambah pulak musim cuti sekolah..

Biasanya kat sekolah cikgu suruh murid buat DUA barisan apabila beratur di luar kelas atau kat perhimpunan. Satu barisan lelaki dan satu barisan pompuan. Dah pasti kalau kelas nombor satu tu barisan pompuan tu lebih panjang daripada barisan lelaki. Dunia akhir zaman, pompuan lebih ramai daripada lelaki dan lagi juga kena terima hakikat pompuan lebih pandai dari lelaki. Ye kan.

Hari ni cikgu lama nak bagi tazkirah sikit. Wahai anak-anakku, tahu tak kat akhirat nanti Allah akan minta kita berbaris sebanyak 12 barisan.

Barisan 1
Didatangkan dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki - dikatakan mereka ini adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya.

Barisan ke 2
Didatangkan dari kubur dengan berbentuk babi hutan- dikatakan mereka ini sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat.

Barisan ke 3
Didatangkan dari kubur berbentuk keldai dan perut mereka dipenuhi ular dan jengking - dikatakan mereka ini orang yang enggan membayar zakat.

Barisan ke 4
Didatangkan dari kubur dengan keadaan darah seperti air terpancut dari mulut - dikatakan mereka ini orang yang berdusta dalam jual beli.

Barisan ke 5
Didatangkan dari kubur dengan bau busuk seperti bangkai dan ketika angin bertiup bau busuk itu mengganggu ketenteraman orang-orang di padang Mashyar - dikatakan mereka ini menyembunyikan perlakuan derhaka, takut kepada manusia tetapi tidak takut kepada Allah.

Barisan ke 6
Didatangkan dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan - dikatakan mereka ini orang yang menjadi saksi palsu.

Barisan ke 7
Didatangkan dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah - dikatakan mereka ini orang yang yang enggan memberi saksi di atas kebenaran.

Barisan ke 8
Didatangkan dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki di atas - dikatakan mereka ini orang yang berbuat zina.

Barisan ke 9
Didatangkan dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru dan dalam dirinya penuh dengan api gemuruh - dikatakan mereka ini orang yang makan harta anak yatim.

Barisan ke 10
Didatangkan dari kubur dengan keadaan tubuh mereka penuh dengan sopak dan kusta. - dikatakan mereka ini orang yang derhaka kepada orang tuanya.

Barisan ke 11
Didatangkan dari kubur keadaan buta mata. Kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan. Bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut dan keluar beraneka kotoran - dikatakan mereka ini orang yang suka minum arak.

Barisan ke 12
Didatangkan dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. .melalui titian Siraatul Mustaqim seperti kilat - dikatakan mereka ini ORANG YANG BERAMAL SOLEH DAN BANYAK BERBUAT BAIK, MENJAUHI PERBUATAN DERHAKA, MEMELIHARA SOLAT 5 WAKTU, KETIKA MENINGGALKAN DUNIA KEADAAN MEREKA SUDAH BERTAUBAT. SYURGALAH TEMPAT MEREKA.

Renungkan wahai anakku. Usiamu semua masih muda. Usah leka dengan kemeriahan duniawi. Semua tu hanyalah bersifat SEMENTARA belaka. Wallahhualam..

No comments: